Ruch sterylizacyjny i globalna płodność w XX wieku

Sterylizacja to procedura medyczna, która może natychmiast wzbudzić obawy dotyczące naruszeń etyki lekarskiej. Entuzjazm do sterylizacji może rozpocząć się od dobroczynności i pragnienia sprawiedliwości społecznej, ale sterylizacja często prowadzi do oburzających naruszeń autonomii. W swojej historii sterylizacji Ian Dowbiggin kronikował ruch aktywistów – często kierowany przez lekarzy – w celu zwiększenia akceptacji i stosowania sterylizacji antykoncepcyjnej. Czerpiąc z tradycyjnych źródeł naukowych, w tym osobistych listów i archiwów instytucjonalnych, Dowbiggin przedstawia ruch sterylizacyjny głównie w formie krótkich biografii namiętnych osób. Wiele kluczowych postaci w ruchu to darczyńcy, członkowie zarządu lub pracownicy jednej organizacji znanej obecnie jako EngenderHealth. Organizacja ta rozpoczęła się w 1937 roku jako Liga Sterylizacyjna w New Jersey i przeszła wiele zmian nazwy w parze z – lub w reakcji na – zmieniającym się krajobrazem politycznym. Zakres zarówno dla indywidualnych zwolenników sterylizacji, jak i dla tej organizacji, rozszerzył się z lokalnego na krajowy na międzynarodowy, a nacisk EngenderHealth zmieniał się przez dziesięciolecia od samej sterylizacji do szerszych problemów zdrowia reprodukcyjnego. Ta książka jest przede wszystkim badaniem sterylizacji, ponieważ została użyta do celów eugenicznych i kontroli populacji; nie bada powszechnego stosowania dobrowolnej, planowej sterylizacji przez amerykańską klasę średnią w ciągu ostatnich 30 lat.
Kronika rozpoczyna się na początku XX wieku, kiedy chirurgiczna sterylizacja kobiet miała ograniczoną dostępność i została zakazana przez niektóre legislatury państwowe, szpitale i stowarzyszenia medyczne. Sterylizacja w tym czasie wymagała laparotomii. (Stosowane obecnie mniej inwazyjne podejścia zaczęły pojawiać się dopiero w latach 70.). Jedynym zastosowaniem sterylizacji był eugeniczny – ze szczególnym celem zapobiegania reprodukcji przez osoby upośledzone umysłowo – i to myślenie było często rozszerzane na osadzonych więźniów i szpitale psychiatryczne, a także te, które były po prostu biedne. Cytaty ze strony wykształconych i dobrze prosperujących zwolenników sterylizacji, w tym ginekologów, są szokujące z punktu widzenia praw człowieka. Szczera chęć zapobiegania niższym ludziom – jakkolwiek to słowo jest zdefiniowane – z reprodukcji wydaje się być wszechobecna. W całej książce widoczne są ograniczone dyskusje na temat autonomii jednostek. Być może ci, którzy interesowali się autonomią, byli nieliczni lub milczący, a może ich głosy nie są po prostu uwzględnione. Powstająca narracja jest alarmująca.
Reakcje na łamanie praw człowieka w faszystowskiej Europie w czasie II wojny światowej doprowadziły do ponownego określenia ruchu na sterylizację eugeniczną. Zwolennicy sterylizacji eugenicznej zmienili swoją strategię i naciskali zarówno na zniesienie przepisów szpitalnych, jak i zmianę kultury medycznej, która ograniczała dobrowolną (w przeciwieństwie do eugenicznej) sterylizację. Doradcy małżeńscy i ginekolodzy w ruchu sterylizacyjnym zwiększyli zapotrzebowanie na podwiązanie jajowodów i wazektomię, publikując artykuły w popularnych czasopismach. Te zmiany kulturowe i regulacyjne, które zbiegły się z rozwojem laparoskopowego podwiązania jajowodów w latach 70. (i skróconym czasem powrotu do zdrowia), wywołały ogromny popyt na sterylizację w większej populacji Stanów Zjednoczonych
[hasła pokrewne: wałeczki szkliste, sole amonowe, szczecin medicus cennik ]

Powiązane tematy z artykułem: sole amonowe szczecin medicus cennik wałeczki szkliste